Esileht > aju ja teadvus, uni ja unenäod > Osa Su ajust magab, just praegu!

Osa Su ajust magab, just praegu!

Miks me magame? Kas uni on tarvilik? Miks teadvus sügavas unes kaob? Mis on unenägude (kui teadvuselamuste) neuronaalne baas? Kõik need küsimused on vahetult seotud teadvusega. Mitmete teadlaste arvates on teadvuse mõistatustele võimalik lähemale astuda just erinevaid uneseisundeid uurides. Igal juhul on selge, et sel aastal on eriti suure hooga tehtud olulisi edusamme just une mõistmisel. Kirjeldasime hiljuti tööd, kus näidati, et noradrenaliin on tarvilik ärkveloleva aju jaoks. Äsja tutvustasime Yuval Niri ja Giulio Tononi tööd, kus näidati, et une ajal ilmnevad aeglased lained ei ole kõikjal üle aju samaaegselt, mis ilmselt tähendab, et uni ei ole üle kogu aju ühtlane, vaid võib toimuda lokaalselt. Ajuteaduse aastakohtumisel pärisin Yuval Nirilt, kas selle tulemuse põhjal võiks siis eeldada ka seda, et ärkvelolevas ajus võib leida “magavaid” piirkondi. Ta vihjas oma kolleegi Vladyslav V. Vyazovskiy tööle. Ja tõepoolest, tänases ajakirja Nature numbris on Vyazovskiy, Niri, Tononi ja teiste töö, kus näidatakse, et ärkveloleva roti ajus võib leida lokaalses unes olevaid neuroneid. Niisiis võin ma olla kindel, et just praegu on selle teksti lugeja ajus üks või teine neuron või ehk isegi üks või teine ajupiirkond, mis uneleb, ehkki lugeja ise on ärkvel. See tekitab huvitavaid küsimusi teadvuse kohta: kas enne magamajäämist selliste “magavate” neuronite arv ajus suureneb, kuni ühel hetkel “magab” nii palju neuroneid, et see muudab aju üldseisundit, nii et teadvus kaob? Kuidas koordineeritakse neid “lokaalseid unesid” globaalseks uneseisundiks? Teadmine, et uni ja ärkvelolek globaalsel (mina olen ärkvel) ja lokaalsel (mõni neuron mu ajus magab) tasemel võivad olla vastupidised (mina olen ärkvel, aga mõni neuron mu ajus magab … või mina magan, aga osad neuronid on mõneks hetkeks ärkvel), avab arvatavasti uusi võimalusi teadvusseisundi uurimiseks, kirjeldamiseks, modelleerimiseks ja mõistmiseks.

Edasine lugemine:
Teadus ERR – Neuronid magavad ka ärkvel olles
Not exactly rocket science – Individual neurons go to sleep while rats stay awake

  1. jaanaru
    aprill 28, 2011, 8:06 e.l.

    Lisasin postituse lõppu ka mõned viited edasiseks lugemiseks. Eriti soovitaksin vaatamiseks Eesti Rahvusringhäälingu vastavat teadusuudist, kus Jaan-Juhan Oidermaa on kokku kirjutanud väga pika ja põhjaliku artikli – http://teadus.err.ee/artikkel?id=4306 -, mida saadab ka töö esimese autori kommentaar ning millele on lisatud ka vastav Vikerraadio teadusuudis.

  2. jaanaru
    aprill 28, 2011, 4:20 p.l.
  3. Rein
    aprill 30, 2011, 12:11 p.l.

    see on ikka päris uskumatu lugu, aga selgitab hästi miks ma seda vahel ei kuule ja tähele ei pane mida mu naine mulle räägib … mu vastavad ajupiirkonnad magavad, sobival ajal ja väga selektiivselt sõltuvalt rääkivast persoonist

  4. jaanaru
    mai 4, 2011, 11:24 e.l.

    lisan viite ka Novaatori artiklile samast tööst – http://www.novaator.ee/ET/inimene/arkvelolek_voib_olla_osaliselt_nailine/

  1. No trackbacks yet.

Lisa kommentaar

